Przydatne informacje
Planowane wakacje

Informacje o hotelach

  • Informacje ogólne

Kategoryzacja hoteli jest pojęciem lokalnym, gdyż w różnych państwach taki sam standard obiektów hotelarskich może zostać przypisany do różnych kategorii. Kategoria hotelu zależy przede wszystkim od wielkości pokoju lub pokojów, ich urządzenia, poziomu obsługi, ilości świadczonych usług itp. Wymagania dotyczące kategorii i ich interpretacji mogą różnić się w zależności od kraju. Należy pamiętać, że w niektórych krajach (Egipt, Maroko, Turcja) nie ma obowiązkowego i jednolitego systemu kategoryzacji hoteli, więc hotele, zwłaszcza niższej kategorii, mogą spełniać niższe standardy niż zwykle w Europie. Oficjalna kategoria hotelu lub apartamentu jest wskazana w opisie każdego hotelu, lub apartamentu.

Należy pamiętać, że w opisach niektórych hoteli może być użyty termin - kompleks wakacyjny. Kompleksy wypoczynkowe charakteryzują się zazwyczaj większą powierzchnią, noclegami w domkach, willach oraz wieloma możliwościami aktywnego wypoczynku. Obok niektórych typów hoteli może być również wymieniony butik, który można określić jako mały, przytulny, ale luksusowy hotel w wyjątkowym otoczeniu mieszczący do 50 pokojów. Liczba usług świadczonych w tego typu hotelach może być mniejsza, ale szczególny nacisk kładzie się na uwagę personelu i indywidualną obsługę. Wnętrza tych hoteli są zazwyczaj stylizowane tematycznie. Luksusowe hotele butikowe mogą oferować usługi wellness. W niektórych krajach hotele można podzielić na jeszcze więcej rodzajów (np. Resort, Club, Villagio itd.) zgodnie z ich wewnętrznymi ustaleniami dotyczącymi infrastruktury turystycznej.

  • Zakwaterowanie

Hotele mogą posiadać pokoje dwuosobowe, jednoosobowe, apartamenty (pokój hotelowy z wydzieloną częścią dzienną i sypialną, aneks kuchenny, czasem apartament z kilkoma pokojami łączonymi, np. sypialnia i salon), studio (jeden pokój z małym przedpokojem, może być wyposażony w aneks kuchenny) itp. Należy pamiętać, że w pokojach lub mieszkaniach, które składają się z kilku pomieszczeń (takich jak sypialnia i salon), oddzielne przestrzenie nie zawsze są oddzielone ściankami działowymi i drzwiami.

Należy zaznaczyć, że standardowy pokój dwuosobowy w hotelu może być wyposażony w jedno łóżko podwójne lub dwa łóżka pojedyncze. Większość hoteli nie dysponuje pokojami trzyosobowymi. W przypadku rezerwacji dla trzeciej lub czwartej osoby do pokoju dwuosobowego może zostać dostawione dodatkowe łóżko rozkładane, sofa lub fotel. Meble mogą zostać dostawione nawet wtedy, gdy typ pokoju hotelowego jest wskazany jako trzyosobowy. W niektórych hotelach za dodatkową opłatą można wypożyczyć łóżeczko dziecięce. Należy pamiętać, że w przypadku niektórych pokoi hotelowych, które mogą pomieścić 3 lub 4 osoby (2 osoby dorosłe i 1 lub 2 dzieci), personel hotelu może nie posiadać osobnego łóżka dla pierwszego i/lub drugiego dziecka, lub może dostawić miejsce do spania za dodatkową opłatę.

Podana w opisie hotelu powierzchnia pokoju obejmuje zazwyczaj sypialnię, łazienkę oraz, jeśli jest dostępny, balkon lub taras.

Niektóre hotele oferują niższe niż standardowe typy pokoi określane jako Eco, Economy. W tego typu pokojach zwykle znajdziemy mniejszą liczbę udogodnień niż w standardowych pokojach w najniższej cenie. 

Pokój PROMO - każdy rodzaj pokoju zazwyczaj w najniższej cenie. Goście poznają dokładny rodzaj pokoju dopiero po przyjeździe do hotelu. Liczba takich pokoi jest zazwyczaj mocno ograniczona.

Hotel przyjmuje gości w wolnych pokojach zarezerwowanego typu w dniu przyjazdu. Pokoje z oknami na morze lub inną wybraną stronę (basen, ogród itp.) są gwarantowane przez hotel tylko w przypadku oddzielnej dopłaty, którą płaci turysta. Termin „okna wychodzące na morze” niekoniecznie oznacza położenie geograficzne pokoju w stosunku do morza. W niektórych przypadkach widok na morze może być zasłonięty przez budynki lub roślinność.

Prośby o zakwaterowanie na konkretnym piętrze hotelu, w sąsiednich pokojach itp. uważane są za dodatkowe preferencje, które nie są wiążące.

Niektóre hotele, apartamenty lub studia mogą wymagać kaucji w określonej wysokości ustalonej przez administrację hotelu, apartamentu lub studia, która zostanie zwrócona w dniu wyjazdu, pod warunkiem, że inwentarz hotelu, apartamentu lub studia nie zostanie uszkodzony.

Niektóre hotele są skierowane dla dorosłych i nie posiadają udogodnień dla dzieci, a czasem mogą podlegać ograniczeniom wiekowym. Takie hotele są dostępne tylko dla gości w określonym wieku.

Należy pamiętać, że lokalne władze mogą w każdej chwili wprowadzić tzw. opłatę poduszkową, turystyczną lub inną, którą należy uiścić na miejscu. Organizator wycieczki nie ponosi odpowiedzialności za decyzje podejmowane przez władze lokalne lub władze publiczne.

  • Minimalna cena dla osoby dorosłej

Jeśli trzy osoby zdecydują się na pobyt w hotelowym pokoju dwuosobowym, do którego można dostawić dodatkowe łóżko, trzecia osoba może otrzymać zniżkę.

  • Pokoje jednoosobowe

Cena pokoju jednoosobowego na osobę jest zwykle wyższa niż cena pokoju dwuosobowego na osobę. Pokoje jednoosobowe mogą być mniejsze niż standardowe dwuosobowe. Zgodnie z przyjętą w hotelach praktyką turysta, który płaci cenę pokoju jednoosobowego, jest czasem zakwaterowany w pokoju dwuosobowym, ale nie oznacza to, że w pokoju można zakwaterować drugą osobę. W niektórych hotelach osoba podróżująca z dzieckiem może zarezerwować pokój jednoosobowy. W takim przypadku do pokoju dostawiane jest dodatkowe łóżko dla dziecka (podobnie jak w przypadku trzech osób mieszkających w pokoju dwuosobowym).

  • Zniżki dla dzieci

Dziecku podróżującemu z dwoma osobami dorosłymi płacącymi cenę wycieczki przysługuje zniżka (w zależności od wieku dziecka). W przypadku rodziny podróżującej z jednym lub dwojgiem dzieci może przysługiwać zniżka dla dzieci, jeśli rodzina zdecyduje się na pobyt w pokoju dwuosobowym lub innym pokoju z trzecim, lub czwartym dostawionym łóżkiem. Wiek dziecka, do którego obowiązuje zniżka, wskazany jest w cenniku.

  • Usługi w hotelach

Nasza strona internetowa zawiera informacje o usługach hotelowych w sezonie turystycznym. Wykaz, terminy i cennik usług hotelowych mogą ulec zmianie. Częstotliwość i kolejność imprez określa administracja hotelu. Na początku i na końcu sezonu turystycznego imprezy zwykle są organizowane rzadziej.

W opisie hotelu nie zawsze podawane są wszystkie usługi świadczone za dodatkową opłatą. W celu uzyskania informacji na temat płatnych i bezpłatnych usług hotelowych prosimy o kontakt z hotelem. Ilość płatnych i bezpłatnych usług może się często zmieniać w trakcie sezonu. Wśród płatnych usług często wymieniane są sejfy osobiste, lodówki i minibar. Spożyte napoje zazwyczaj są naliczane w dniu wyjazdu zgodnie z rachunkiem wystawionym przez hotel. Należy pamiętać, że minibar może być pusty lub może być uzupełniany zgodnie z zasadami działalności hotelu. W większości hotelów goście nie mogą przechowywać własnej żywności, dlatego administracja ma prawo skonfiskować jedzenie i napoje wniesione do pokoju, mini baru lub lodówki.

Należy pamiętać, że niektóre hotele lub apartamenty mogą wymagać wpłaty depozytu (kartą kredytową lub gotówką, w zależności od zasad obowiązujących w hotelu) w momencie zameldowania. W przypadku pozostawienia kaucji kartą kredytową, kwota zostanie zwrócona na konto w terminach ustalonych przez bank po wymeldowaniu i opłaceniu usług. Za niektóre usługi hotelowe lub wyposażenie (takie jak ręczniki plażowe, bransoletki cateringowe itp.) może być również wymagany depozyt, który zostanie zwrócony po użyciu lub przy wymeldowaniu, pod warunkiem, że wyposażenie hotelu nie jest uszkodzone.

Wiele hoteli pobiera opłaty za niektóre usługi, takie jak korzystanie z kortu tenisowego, bilard, sprzęt sportowy, sauna, jacuzzi, dostęp do siłowni, dodatkowe usługi w łaźni tureckiej. W niektórych hotelach po przyjeździe może zostać pobrana obowiązkowa opłata. W niektórych hotelach usługi te są dostępne tylko dla osób dorosłych lub dzieci w określonym wieku, określonym przez administrację hotelu. Za dodatkową opłatą można wypożyczyć klimatyzację w pokoju. Usługi Internetu bezprzewodowego lub przewodowego są również zazwyczaj dostępne za dodatkową opłatą i podlegają pewnym ograniczeniom (ilość pobranych informacji, ilość używanego sprzętu itp.).

Restauracje i bary działają według harmonogramów ustalonych przez administrację hotelu. W sezonie turystycznym bywają otwarte również kawiarnie na świeżym powietrzu, restauracje i bary w pobliżu plaż i basenów. Na początku i na końcu sezonu turystycznego usługi te mogą być ograniczane.

Czas pracy basenów i zjeżdżalni wodnych jest ustalany przez administrację hotelu. Personal reguluje również system ogrzewania wody w zależności od warunków pogodowych.

W większości hotelów goście nie otrzymają darmowych ręczników plażowych oraz basenowych, dlatego zalecamy posiadać własny ręcznik. Należy zaznaczyć, że nie wolno wynosić ręczników z pokoi hotelowych. W tych hotelach, które oferują swoim gościom ręczniki, są one wydawane zgodnie z procedurami ustalonymi przez administrację hotelu i mogą być przydzielane za dodatkową opłatą lub za kaucją.

Należy pamiętać, że w wielu krajach na plażach nie ma leżaków ani parasoli hotelowych. Można je wypożyczyć za dodatkową opłatą i można je znaleźć w pobliskich lokalnych barach i restauracjach. W niektórych hotelach leżaki i/lub parasole mogą być dostarczane bezpłatnie (zwykle 2 leżaki i/lub jeden parasol na pokój). Harmonogramy prac na plaży są ustalane przez władze lokalne lub administrację hotelu. Niektóre plaże mogą być zamknięte na początku i na końcu sezonu turystycznego.

Należy pamiętać, że nie wszystkie hotele oferują poduszki i pościel dla dzieci i niemowląt (nawet jeśli łóżeczko dziecięce można wypożyczyć za dodatkową opłatą).

Menu poduszek można znaleźć w opisie hotelu. Większość hoteli oferuje poduszki z łusek gryki, antyalergiczne oraz tradycyjne. Niektóre lokale oferują również poduszki ortopedyczne.

Swoim klientom zalecamy wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia. Prosimy o dokładne zapoznanie się z zasadami ubezpieczenia zawartymi w polisie. Wiele hoteli oferuje usługi medyczne. Lekarz zazwyczaj przebywa w hotelu kilka godzin dziennie lub może zostać wezwany w razie potrzeby. Nie wszystkie placówki medyczne współpracują z firmami ubezpieczeniowymi, więc może być pobierana dodatkowa opłata. O wypadkach i/lub innych problemach należy poinformować przedstawiciela organizatora wycieczki.

  • Zakwaterowanie

W dniu przyjazdu hotele przyjmują gości od 14:00 do 18:00 oraz w dniu wyjazdu od 10:00 do 12:00. Ostatniego dnia podróży wymeldowanie odbywa się od 10:00 do 12:00. Hotel skontaktuje się z Państwem w celu podania dokładnych warunków wymeldowania. Zasada ta obowiązuje również wtedy, gdy czas odlotu jest w nocy, nawet po 24 godzinach. Po opuszczeniu pokoju bagaż można zostawić w hotelowej przechowalni bagażu lub w wyznaczonym pomieszczeniu. W miarę możliwości administracja hotelu może przyjąć gości wcześniej lub wydłużyć ich czas wyjazdu. W tym celu turysta zazwyczaj musi uiścić dodatkową opłatę ustaloną przez administrację hotelu.

  • Wyżywienie

Dostępne rodzaje wyżywienia: bez wyżywienia (SC - Self Catering); lekkie śniadanie; śniadanie, śniadanie i kolacja (HB - niepełne wyżywienie), śniadanie i kolacja + (niepełne wyżywienie +), pełne wyżywienie (FB - pełne wyżywienie), pełne wyżywienie + (pełne wyżywienie +), All Inclusive Light (AI Light), Ultra All Inclusive (AAI), Ultra All Inclusive (UAI). Napoje do obiadu i kolacji nie są wliczane w cenę (z wyjątkiem niepełnego wyżywienia +, pełnego wyżywienia +, posiłków all inclusive oraz w określonych przypadkach All Inclusive All).

Konkretny rodzaj wyżywienia wskazany jest w opisie hotelu. Posiłki serwowane są w hotelowej restauracji o wyznaczonych godzinach. Jeśli goście opuszczają hotel wcześnie rano lub wracają do hotelu późnym wieczorem, mogą w indywidualnych przypadkach poprosić o prowiant (czasem za dodatkową opłatą).

Szczególnie popularnym rodzajem posiłku jest „bufet” znany również jako „stół szwedzki”. Niektóre hotele mogą wymagać wybrania jednej z kilku oferowanych potraw. Menu na śniadanie (kontynentalne) obejmuje zazwyczaj kawę lub herbatę, sok, dżem, masło i bułkę. Śniadanie tego typu jest szczególnie popularne w krajach europejskich takich Włochy, Hiszpania i Portugalia.

Posiłki i napoje w restauracjach, kawiarniach i barach na miejscu są podane zgodnie z regulaminem hotelu i są oferowane w zależności od dostępności i uznania hotelu, nawet jeśli hotel oferuje posiłki all inclusive lub all inclusive +. Zgodnie z systemem AI, UAI, AI luxe wszystkie napoje prezentowane są wyłącznie w ilościach przeznaczonych do jednorazowego spożycia (w szklankach). W przypadku, gdy gość pragnie zabrać ze sobą butelkę wina lub innego napoju, może obowiązywać dodatkowa opłata.

W pokojach hotelowych bez aneksu kuchennego obowiązuje całkowity zakaz przechowywania i gotowania. W przypadku, gdy w pokoju znajduje się kawa lub herbata dozwolone jest przygotowywanie tych napojów. Zapasy zwykle nie są później uzupełniane.

Uwaga: odzież na kolację powinna odpowiadać kategorii hotelu. W hotelach wyższej kategorii (zwykle 4* i 5*) podczas kolacji obowiązuje zakaz noszenia kapci i stroju plażowego, mężczyźni zobowiązani są do noszenia długich spodni.

  • Sejf hotelowy

Zgodnie z obowiązującym w wielu krajach systemem prawnym hotel nie ponosi odpowiedzialności za przedmioty pozostawione w pokoju. Radzimy wynająć sejf hotelowy i przechowywać w nim paszport, pieniądze i inne wartościowe przedmioty.

  • Obsługa pokoju hotelowego

Podczas sprzątania pokoi personel hotelu regularnie czyści i myje podłogi, odkurza dywany, sprząta wannę oraz toaletę, wyrzuca śmieci i ścieli łóżka. W wyższej kategorii pokoje sprzątane są codziennie, a w niższej 1 lub 2 razy w tygodniu.

Pościel i ręczniki zmieniane są 1-2 razy w tygodniu. Jeśli klient korzysta z kuchni, musi o nią zadbać sam.

W niektórych przypadkach o czystość apartamentu/studia musi zadbać sam klient. Ręczniki i pościel (jeśli są wliczone w cenę) nie są zmieniane na czas pobytu. Apartamenty/studia należy posprzątać w dniu wyjazdu i pozostawić w takim stanie, w jakim były w dniu przyjazdu. Jeśli goście nie posprzątają apartamentu/studia, muszą uiścić opłatę za sprzątanie ustaloną przez hotel. W niektórych ośrodkach obowiązuje opłata za końcowe sprzątanie apartamentów/studia. Taką opłatę można uiścić na miejscu lub jest ona wliczana w cenę.

  • Klimatyzacja

System klimatyzacji w hotelach zwykle działa według harmonogramu ustalonego przez administrację hotelu, w zależności od warunków pogodowych. W okresie, gdy klimatyzacja w hotelu nie działa, może zostać włączona za dodatkową opłatą, którą ustala hotel. Istnieją dwa rodzaje klimatyzacji: sterowana centralnie oraz lokalnie. Centralną klimatyzację włącza i wyłącza administracja hotelu. Klimatyzacja centralnie sterowana zazwyczaj włączana jest w ustalonym sezonie (zazwyczaj na początku i na końcu sezonu). Zazwyczaj klimatyzatory pracują 24 godziny na dobę lub o ustalonej porze przez kilka godzin na dobę, lub noc. Ostrzegamy, że dla turystów nieobeznanych z gorącym klimatem taki system wentylacji może być niewystarczający. Lokalnie sterowana klimatyzacja jest uruchamiana i sterowana indywidualnie w pokoju. Zazwyczaj zarówno centralna, jak i lokalna klimatyzacja wyłączana jest automatycznie, gdy w pokoju nie ma lokatorów. W katalogu nie zawsze są wymieniane okresy godziny pracy klimatyzacji, ich rodzaj, oraz czy usługa jest odpłatna, dlatego często wskazuje się tylko, czy klimatyzacja jest dostępna w pokojach hotelowych.

  • Woda

Picie wody z kranu nie jest zalecane. Woda zanieczyszczona bakteriami lub silnie chlorowana może być szkodliwa dla zdrowia i powodować choroby jelit.

  • Prąd elektryczny

W krajach południowych mogą występować przerwy w dostawie prądu. Napięcie nie wszędzie jest takie samo (125 V lub 220 V), dlatego zawsze należy postępować zgodnie z instrukcjami umieszczonymi w łazience. W niektórych hotelach gniazdka elektryczne mogą mieć inny kształt niż w Polsce, dlatego do korzystania z własnych urządzeń elektrycznych może być potrzebny konwerter prądu. Czasami takie urządzenie można wypożyczyć w hotelach.

  • Hałas

W wielu obszarach hotelowych imprezy w sezonie turystycznym mogą trwać do późna. Powodować hałas może również ruch uliczny albo lądujące samoloty. Goście proszeni są o odpowiednie zachowanie i nieprzeszkadzanie innym osobom przebywającym na terenie obiektu. Administracja nie ponosi odpowiedzialności za hałas dochodzący się z zewnątrz.

Twoja prywatność

Niniejsza strona internetowa korzysta z ciasteczek (ang. Cookies). Jeżeli wyrażasz zgodę, kliknij przycisk „Zgadzam się”. Więcej